- Nyomtatás
- 2018.08.09.
- Programajánló
„Januárban a „Legjobb Zenei Felhozatal” elismeréssel jöttünk haza a European Festival Awards díjátadó gálájáról, ami arra ösztönzött minket, hogy idén még erõsebb programmal rukkoljunk elõ” – mondta Kádár Tamás, Sziget fõszervezõje, aki már korábban is elmondta, „kidolgoztunk egy hároméves növekedési tervet, amelyre azért is szükség volt, mert a külföldi headlinerek egyre drágábbak és a fellépti díjak kifizetéséhez a korábbinál is komolyabb financiális háttér kellett”. Ennek jegyében idén 1 milliárd forinttal nagyobb lett a sztárelõadókra szánt büdzsé, és „már a jövõ évvel kapcsolatban is gigasztárokkal tárgyalunk” – tette hozzá a fõszervezõ, aki elmondta, hogy az idei év erejét mutatja, hogy a hétfõ már szinte teltházas, és ezen kívül is gyakorlatilag péntektõl az utolsó napig egyformán erõs napokra számíthatunk.
Adatok
Hetvenhat hektáron nyolcezer ember szorgoskodott hetek óta azon, hogy felépüljön az idén 25 éves Sziget, ami 26. alkalommal fogadja az immár több mint 100 országból érkezõ látogatókat. A Sziget legnagyobb építménye a Nagyszínpad, a maga 3000 m2-es területével, 500 m2-es játékterével. A legnagyobb sztárokat - Kendrick Lamar, a Gorillaz, Lana Del Rey, a Mumford and Sons, Dua Lipa, Kygo, Arctic Monkeys, Liam Gallagher vagy Shawn Mendes – felvonultató helyszínen egy 400 m2-es ledfal teszi teljesebbé a képi világot és mintegy 200 db intelligens, nagyteljesítményû ultramodern lámpa biztosítja a tökéletes látványt.
A Nagyszínpad programjai (és minden szabadtéri helyszíné) este 11-kor befejezõdnek, a buli azonban nem áll meg, ezután csak zajcsillapított sátrakban lesznek programok. Köztük a két legnagyobb az Bacardí Aréna és a MasterCard Színpad by A38. A két nagysátor összesen 25.000 látogatót tud befogadni, az Aréna 11.000 m2, az A38 13.500 m2 területû.
A Sziget építése során felállítottak 27 km kerítést, lefektettek 21.000 m2 méhsejt járólapot és 8.000 m2 alumínium járófelületet a talajterhelés enyhítésére és a sátrakban további 23.000 m2 dobogót fektettek le. A Szigeten van 250 konténer kiszállítottak 40 kamionnyi építési állványt és több mint 1000 kamion hozta a Szigetre csak a technikát.
A fesztiválon lesz 1200 db mobil wc 600 db angol wc és 2 kamionnyi wc papírral készülnek a szervezõk valamint több mint 500 zuhanyzó áll majd a fesztiválozók rendelkezésére.
A Sziget elhíresült arról is, hogy látványvilágában az egyik legizgalmasabb szerte Európában. Több mint 100 különbözõ mûvészeti alkotás, egyedi szobor és funkcionális térinstalláció díszíti a területet 40 km-nyi fényfüzér ad egyedi világtást a fesztiválnak 19.000 izzóval és feltûnik majd 1000 lampion is.
A Sziget biztonságát 1200 õr védi, s további 100 rendvédelmi személy. Felépül egy 600 fõs egészségügyi bázis, dolgozik a Szigeten 300 tûzoltó és egy 20 fõs vezetési törzs, meteorológussal, tûzoltóval, fegyveres erõk képviselõivel, operátorokkal. A kommunikációt 500 db RH rádió biztosítja.
Goodbye TOI TOI! Welcome yoo! A fõként a hazai fesztiválok terén országosan ismertté vált TOITOI mobil illemhely szolgáltató cég a jövõben yoo! néven folytatja illetve bõvíti tevékenységét. A cég névváltozásával párhuzamosan a mobil WC szinonimájává vált TOITOI márkanév is yoo!-ra változik. A cég ma már az alaptípusok mellett számos extrákkal feleszerelt termékekkel is rendelkezik. Kiemelt hangsúlyt fektet a mozgássérült ügyfelek kiszolgálására, különféle speciális, az egyedi igényeket kiszolgáló mobil illemhelyekkel, illetve a cég filozófiájának alapja a környezet védelme. Ennek jegyében munkájuk során környezetbarát, újrahasznosítható, és újrahasznosított anyagokat illetve biológiailag lebomló szereket használnak fel, illeszkedve ezzel a Sziget Love Revolution környezettudatos koncepciójába.
Triplakomlós sör, „kaizen” gondolkodásmód
Nincs Sziget idén sem Dreher nélkül, sõt, a két love brand ebben az évben közös tv-, citylight- és online kampány során népszerûsíti a fesztivált. A tavalyi, 25. jubileumra készült, nagy sikert arató, Centennial komlóval hidegkomlózott, citrusos, virágos aromájú sörkülönlegesség, immár Triplakomlósra keresztelve idén is elérhetõ lesz az eseményen a Dreher Classic és Hidegkomlós változatok mellett. A márka azokra is gondolt, akik szeretnek két koncert között egy nyugodt, baráti sörözés keretében megpihenni, õket várja majd raklapvilágával a Dreher Chill Out Zóna a nagyszínpad mögötti térségben.
A sör szerelmeseinek nagy hír, hogy a Dreher Sörgyárak két másik – az eseményen korábban még nem elérhetõ – márkájával is megjelenik a Szigeten. Az alsóerjesztésû cseh Pilsner Urquellt nem kell bemutatni a magyar közönségnek, hiszen már régóta nagy kedvence még a gourmet fogyasztóknak is. De elérhetõ lesz a fesztiválköztársaságban a hazai piacon idén debütáló Asahi Super Dry is: japán elsõszámú sörét a száraz és frissítõ, utóíz nélküli, úgynevezett karakuchi ízvilág teszi egyedivé, amelyet a komló és árpa alapanyagok mellett többek között a rizs biztosít. Az Asahi különleges fa pavilonját a Hello Wood építette, hiszen annak vezetõi maguk is elkötelezettek a márkát is jellemzõ „kaizen” gondolkodásmód, vagyis az élethosszig tartó fejlõdés, tökéletesítés mellett.
Love Revolution
Európa többször is legjobbnak választott nagyfesztiválja - egyebek mellett - egy megújult köntösbe bújtatott nagyszínpaddal hívja fel a figyelmet az idén meghirdetett „Szeretet Forradalmára”, ami egy „nagy közös ünnep, boldog és békés ünneplése annak, hogy tudjuk, közösen képesek vagyunk elérni, hogy erõszak és félelem nélkül élhessenek az emberek szerte a világban, hogy egy élhetõ Földet hagyjunk utódainkra, hogy az alapvetõ emberi jogok mindenhol sértetlenek maradhassanak, hogy szûnjön meg az elõítéletesség és a kirekesztés” – áll a Sziget kiáltványában.
A Love Revolution egyik üzenete a környezettudatosság és a fenntartható fejlõdés, amire idén a korábbinál is nagyobb energiát fordítanak a szervezõk. „Célunk, hogy élhetõ Földet hagyjunk az utódainkra” – áll a Sziget kiáltványában.
A tavalyi év nagy újítása volt, hogy miután a szervezõk több ezer köbméter vizet használnak pormentesítésre, ballaszt tartályokba súlynak, vagy egyéb célokra, ezt a mennyiséget nem ivóvízbõl, hanem a Duna vizébõl fedezték. Ez így lesz továbbra is. Az idei évtõl már a hulladék mennyiségének csökkentésére is nagy hangsúlyt tesznek. Bevezetésre kerül a Re-pohár – azaz a visszaváltható pohár - rendszer, aminek a segítségével mintegy másfél millió eldobható mûanyagpoharat szeretnének kiváltani. Idén is szelektíven gyûjtik a PET palackokat, az ALU dobozokat, a kartont és a vendéglátóhelyek pultjában képzõdõ üveghulladékot. A tavalyi évvel megegyezõ mennyiséget, mintegy 2000 köbméter hasznos anyagot várnak ettõl. Az elhasználódott palackokat és dobozokat három Recycling Centerben lehet majd ajándékokra cserélni.
Az idei évben elõször EcoKempinget is nyitnak a környezetvédelem iránt elkötelezett kempingezõknek. Itt napelemes vízmelegítéssel, víztakarékos wc-vel, közösségi étkezõ- és tartózkodó helyekkel, illetve egyéb környezettudatos megoldásokkal várják a látogatókat. „A napelemmel mûködõ kemping támogatásával az E.ON a tudatos, fenntartható energiahasználatra hívja fel a figyelmet és tovább viszi az áprilisi márkakampányában megkezdett gondolatot: rajtunk is múlik, hogy élhetõ legyen a jövõnk” – mondta Károlyi Zsuzsanna, az E.ON marketing és kommunikációs vezetõje. A kemping lakójaként mindenki tehet egy zöld lépést a környezetünkért és megtapasztalhatja, hogy a nap segítségével, megújuló energiával is lehet kényelmes az élet. Az E.ON SolarHome napelemekkel felszerelt kemping mellett egy közösségi lépésszámláló applikációval is készült az energiacég. A Mozdulj.ON segítségével a „szigetelõk” pontokat gyûjthetnek, amelyekért LED-es, napelemes fesztiválkiegészítõket is kaphatnak az E.ON standjánál, ahol a nap erejével fel is tölthetik telefonjaikat és wifit használva pihenhetnek meg a koncertek között.
Szintén újdonság lesz 80 db vákuum-öblítéses wc rendszerbe állítása a fesztiválon, mellyel 85%-os vízmegtakarítás érhetõ el. A szervezõk 10.000 darab zsebhamutartót is kiosztanak, az étkezõhelyek pedig csak lebomló tányérokat és evõeszközöket használhatnak. Továbbra sem lehet nejlonzacskót forgalmazni a Szigeten, illetve a szponzorok számára is fennáll a szórólaposztás tilalma. Aprónak tûnõ, de fontos lépés, hogy a vendéglátóegységekben csak kérésre adnak majd szívószálakat.
A Sziget a reNEW-val együttmûködve csökkenti a fesztiválozás ökológiai lábnyomát.
A világ elsõ, 100%-ban újrahasznosított tisztítószere hozzájárul az idei Sziget ökológiai lábnyomának csökkentéséhez. A budapesti székhelyû reNEW Technologies a világújdonságnak minõsülõ szabadalmaztatott eljárásával, használt szerves anyagból ecetsav alapú tisztítószereket állít elõ. Ez a termék a világon az elsõ tisztítószer, amely 100%-ban újrahasznosított. A tisztítószer család teljesen lebomló és megújuló, nem mérgezõ, nem rákkeltõ és nem ártalmas a környezet számára. A reNEW az idei Sziget által kijelölt mosdók tisztaságához WC tisztítójával és általános tisztítószerével járul hozzá. Kampányával felhívja a fesztiválozók figyelmét ökológiai lábnyomunk csökkentésének sürgetõ fontosságára, és arra, hogy a 100%-os újrahasznosítás igénye mindennapi életvitelünkbe hogyan ültethetõ át.
Karszalagos fizetés a Szigeten is
Idén már a belépésre jogosító karszalaggal is lehet fizetni a Szigeten. A rendszer lényege, hogy a karszalagok RFID chippel lesznek felszerelve, így amellett, hogy minden belépési jogosultságot tartalmaznak (napok, kempingek, stb.) a fizetési funkciót is magukban foglalják. Ez a rendszer a heti és napijegyeseknél is egyaránt mûködik, és gyakorlatilag a Festipay fizetõkártyát váltja ki, ami ezáltal tulajdonképpen beépül a karszalagba. Így megszûnik a korábban a kártyáért fizetendõ 500 forintos letét is, illetve a karszalag további elõnye, hogy sorbaállás nélkül, a Sziget mobil-applikációján keresztül is fel lehet tölteni. Ez esetben a bennmaradó összeget – 300 Ft felett – automatikusan visszautalják a látogatóknak. Emellett természetesen egyérintéses (contactless) bankkártyákkal is lehet majd ugyanúgy fizetni, mint eddig és a bankkártyás és karszalagos fizetés mellett mobiltelefonnal is kiegyenlíthetjük a számlánkat.