- Nyomtatás
- 2013.05.15.
- Programajánló
Az Amorphis legénysége kíméletlen death metallal indította karrierjét 1990-ben, aztán az ezredforduló környékének egyik legelismertebb progresszív rock bandájává avanzsáltak. Késõbb egy énekescserét követõen sikerrel olvasztottak egybe múltat, jelent és jövõt, melybõl egy minden addiginál színesebb, tökéletesen koherens zenei világ született. Erre kiváló példa a 2011-es The Beginning Of Times lemez, melynek folytatását az idei évre ígérik. Hátborzongató és magasztos harmóniák fonódnak egymásba finn népzenei elemekkel díszített alapokon, mindehhez tökéletesen passzoló, végletekig kidolgozott szövegvilággal. Nyolc éve áll a banda élén a külsõre lesápadt Bob Marleyra hajazó Tomi Joutsen, aki mára az egyik legismertebb finn Ville Valo és Huckleberry mellett. Erre képzett és karakteres énekhangja mellett lenyûgözõ színpadi jelenlétével is rászolgált.
Az Amorphis jelenleg talán a legkelendõbb finn exportcikk a mobiltelefon után, így szittya földre is sûrûn látogatnak. Ezt azonban senki nem sérelmezi, hisz egyöntetû vélemény, hogy egyszerû koncertek helyett katartikus élményeket adnak, és mivel tökéletesen megbízható zenekarról van szó, minimum erre lehet számítani augusztus 3-án, a fehérvári fesztiválon is.
Úgy tûnik, ahogyan a tavalyi FEZEN a thrash metál legpatinásabb legendái közül terelt jó néhányat egyre fényesebb istállójába, idén a death metál drasztikus reformátorai okoznak majd sokadalmat. Az Amorphis és az Arch Enemy egyaránt kitört a zsáner szûk keretei közül és sajátos elemekkel bõvítették azt. Mindezt pedig a négyzetre emelve megkapjuk, hogy mit vitt véghez az 1989-ben startolt Fear Factory, ugyanis az õ gátlástalanul innovatív hozzáállásuk a teljes extrém zenei színteret megváltoztatta. Nem elég, hogy Burton C. Bell énekes a 92-es debütalbumon (Soul Of A New Machine) elsõként vegyítette a goromba hörgést tiszta énekdallamokkal, de az ezt követõ fenomenális Demanufacture nászra kényszerített két olyan, mindaddig egymással hadilábon álló zenei stílust, mint a metál és az elektronika. A lemez felbecsülhetetlen jelentõséggel bíró mérföldkõ, akár hivatalos zenetörténeti korszakmegjelölés lehetne a D.e. és a D.u., azaz Demanufacture elõtt és után. A Félelemgyár kulcsát napjainkig temérdek brigád keresi, de a félreismerhetetlen hangzásuk, a tökéletes egyensúly ember és gép között, az elmúlt két évtizedben is utánozhatatlannak bizonyult. Az évek során több ízben átalakult felállású alapzenekar (a dobok mögött jó darabig minden idõk egyik legelismertebb ütõse, a Testament kötelékében a tavalyi feszten is megfordult Gene Hoglan darált eszméletlen magas színvonalon) a mai napig csuklóból hozza azt, amiért a követõk fele királyságuk mellett saját nagyanyjukat is odaadnák.
A 2012-es The Industrialist címre hallgató nyolcadik sorlemez az elmúlt 15 év legerõsebb stúdiós teljesítménye, azt pedig, hogy az élõ szövet a fémvázon ugyanolyan erõs mint az aranykorban, augusztus 2-án a FEZEN színpadán bizonyítják legközelebb a modern metál gépészmérnökei.
Így az abszolút húzónév Deep Purple mellett újabb valamivel szûkebb réteghez szóló, ám nem kevésbé jelentõs élõ legendák indokolják az idén ismét három plusz egy napos FEZEN-en való részvételt, melyre tavaszi akcióban a jegyek április 10-ig kedvezményes áron (11.400 Ft.-) kaphatók!