A szentgotthárdi üzem az Opel legnagyobb európai motorgyára, ahol tavaly rekordot jelentõ 630 ezer motort állítottak elõ, és a társaságnak rendkívül pozitív tapasztalatai vannak Magyarországról - húzta alá a miniszter, felidézve, hogy az elsõ Opel Astra 25 éve gördült le a gyártósorokról. A magyar kormány által a versenyképesség növelésére tett intézkedések, köztük az adócsökkentések és a mûszaki képzés fejlesztése segítség ahhoz, hogy az Opel számára Magyarország továbbra is versenyképes termelési bázis legyen. A kormány az eddiginél is szorosabbra fûzi a kapcsolatot a társasággal és új tulajdonosával a termelési kapacitás fenntartása és további bõvítése érdekében - tette hozzá a miniszter. Magyarország elsõrendû érdeke az ipari termelés 30,5 százalékát kitevõ autóipar folyamatos bõvülése, ezért a kormány minden segítséget és támogatást megad ahhoz, hogy az Opel továbbra is versenyképes körülmények között tevékenykedhessen Magyarországon - mondta a külgazdasági és külügyminiszter.
Szijjártó Péter hesseni látogatása során tárgyalt mások mellett a Commerzbank, a Henkell & Co. Sektkellerei és a tartományi ipari és kereskedelmi kamara (IHK) vezetõivel, valamint Volker Bouffier tartományi miniszterelnökkel és a
tartományi törvényhozás (Landtag) elnökével, Norbert Kartmann-nal. Megbeszéléseirõl elmondta, hogy Hessenben rendkívül kedvezõ a magyar kormány gazdaságpolitikájának fogadtatása, a gazdasági szereplõk abszolút pozitívan
igazolták vissza a magyar gazdaság versenyképességének további erõsítését szolgáló döntéseket, így a szociális hozzájárulási adó és a társasági adó csökkentését. Hessen Magyarország ötödik legfontosabb kereskedelmi partnere a német szövetségi államok sorában, a kétoldalú kereskedelmi forgalom tavaly meghaladta a 3,3 milliárd eurót, és már 54 olyan hesseni társaság van, amely rendelkezik magyarországi beruházásokkal - ismertette a miniszter. Kiemelte: tárgyalópartnereivel egyetértettek a többi között abban, hogy az EU-nak olyan szabályozást kell alkotnia, amely nem helyezi a környezetvédelmet a versenyképesség elé. Különösen az autóiparban fontos a környezetvédelem és a versenyképesség elvének kiegyensúlyozása, hiszen a világ számos pontján radikális intézkedéseket tesznek a versenyképesség növelése érdekében, és nekünk is ezt kell tenni - mutatott rá Szijjártó Péter.
Hozzátette: egyetértés volt abban is, hogy a Brexitrõl - a brit uniós tagság megszüntetésérõl - olyan megállapodást kell kötni, amelynek nyomán a gazdasági, kereskedelmi és befektetési kapcsolatok a lehetõ legszorosabbak maradnak az Európai Unió és Nagy-Britannia között. A szentgotthárdi üzem felépítésérõl szóló megállapodást 1990 júliusában írták alá a magyar kormány és az Opel képviselõi. A személyautó-gyártás Szentgotthárdon 1992 és 1999 között folyt, 80 835 Opel Astra és 4404 Vectra készült a jelenleg 1200-nál is több embert foglalkoztató üzemben. Az elsõ magyar Opel Astrát Antall József akkori miniszterelnök kormányozta le a gyártósorról 1992. március 13-án. A telephelyen ezzel párhuzamosan motorok és hengerfejek is készültek az Opel modelljeihez. A fejlesztések folytatásaként 2012-ben felavatták a világ egyik legkorszerûbb, rugalmas motorgyárát, amellyel a magyarországi beruházások értéke már 1,4 milliárd euróra emelkedett.
Motorokból 1992 júniusától 2016 végéig több mint kilencmillió készült, hengerfejbõl pedig 1997 óta közel hétmillió. Az Opel magyarországi márkakereskedõi hálózata 25 év alatt több mint 415 000 új jármûvet adott el. A GM a múlt héten jelentette be, hogy eladja európai érdekeltségeit, köztük az Opelt 2,2 milliárd euróért (2,33 milliárd dollárért) a PSA csoportnak.