A kockázatok közé sorolta, hogy Csehország és Szlovákia után lakosságarányosan a harmadik Magyarország az autóiparban, de "nem vagyunk egyedül", más országok is felismerték az ágazatban rejlõ lehetõségeket. Nagy kockázat a képzett munkaerõ hiánya a közép- és felsõfokú végzettségûek között, ezért is szükséges az átjárhatóság biztosítása a szakmunkásképzésbõl a felsõoktatásba. A digitális tudás hiánya is akadálya lehet a gazdasági fejlõdésnek, mert hiába használnak sokan digitális eszközöket, arra már "kevesen képesek, hogy két excell-táblát összekapcsoljanak" - mondta. Jelentõs lemaradása van Magyarországnak a nyelvtudás tekintetében is, de az is nagyon fontos, hogy a tudás egyre nagyobb szerepet kapjon a gazdaságban - sorolta Parragh László. Kitért arra is, hogy az autóipar területén különösen szükséges a beszállítói láncok, klaszterek létrejötte, amelyekre jó példa a szlovák és a magyar jármûipari klaszter, illetve a Gyõr, Szombathely és Szentgotthárd mellett a tesztpálya révén Zala megyét is bekapcsoló klaszter fejlõdése.
Palkovics László oktatási államtitkár, a zalaegerszegi tesztpálya kormánybiztosa az önvezetõ jármûvek fejlesztésével kapcsolatos kérdésekrõl tartott elõadást, amelyben nem csak a technológiai, de a társadalmi és jogi kihívásokról is szólt. Említést tett arról, hogy ma már számos extra segíti a közlekedést, részben automatizálva is azt, mint a parkolási asszisztens vagy a sávtartó automatika, az emberi tényezõt azonban nem lehet figyelmen kívül hagyni. Érdekes kérdés például, hogy a mesterséges intelligencia miként választ a lehetséges variációk közül egy balesetveszélyes helyzetben, illetve jogilag ki tehetõ felelõssé egy önvezetõ jármû balesetekor. Kitért arra is, hogy Magyarországon mintegy 10 ezer mérnök foglalkozik autóipari elektronikával és nagyjából ugyanennyi a kommunikációs technológiával. Évtizedek óta folynak autóipari kutatások, fejlesztések Magyarországon hazai és külföldi vállalkozások, egyetemek, kutatóintézetek együttmûködésében.
Mindezekre építve döntött a kormány alig egy évvel ezelõtt arról, hogy Zalaegerszegen, hazai forrásból valósítja meg a mintegy 40 milliárd forintos beruházást igénylõ jármûipari tesztpályát. Itt nemcsak a hagyományos jármûvek, hanem az önvezetõ autók, az elektromos jármûvek vizsgálata, fejlesztése zajlik majd, amelyhez egyedülálló információtechnológiai és infrastrukturális háttér is csatlakozik majd - ismertette. Palkovics László kifejtette: alacsony sebességû és akár 250 kilométeres sebességû közlekedésre alkalmas pálya is készül, a változó fényviszonyokhoz való alkalmazkodás tesztelésére alagút épül, de lesz városi autós környezet szimulálására alkalmas terület is. Mindezen felül a valós forgalmi viszonyok között ugyancsak vizsgálni lehet majd a jármûveket, erre szolgál az országban Zalaegerszeg térségében elsõként megvalósuló 5G-s mobilhálózati fejlesztés és a leendõ R76-os gyorsforgalmi út "okosútként" történõ megépítése is.
A kétnapos zalaegerszegi jármûipari konferencia csütörtöki nyitónapján írta alá Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a kormányzat más szereplõivel, a Magyar Telekom vezérigazgatójával és az önkormányzat, illetve az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetõjével azt a megállapodást, amely szerint Magyarországon elsõként Zalaegerszeg térségében épül ki az 5G-s mobilhálózat tesztkörnyezete. A két nap során panelbeszélgetéseken, elõadásokon a kormányzat képviselõi mellett jelentõs autóipari, infokommunikációs és logisztikai cégek képviselõi a jármûipar jövõjével kapcsolatos kérdésekrõl osztják meg véleményüket.