- Nyomtatás
- 2022.09.07.
- Programajánló
Kötelékben a repülõgépek egymástól 1-2 méterre repülnek, de a szorosabb alakzatban a távolság olykor csupán 50 cm. Mindezt akár 250-300 km/h tempó mellett – meséli Báló Tamás, a Szegedi Repülõtér igazgatója, aki a szeptember 9-10-11-én érkezõ Szeged International Airshow programigazgatója is egyben. Ekkora sebességnél ez nagyon kockázatos és rengeteg gyakorlást igényel. Ilyenkor a pilóták sokszor nem is elõre figyelnek hanem a mellettük lévõ géphez igazodnak, így nagyon kell bízni egymásban – magyarázza a szervezõ.
A Szeged International Airshow a világ legjobb pilótáit vonultatja fel, érkeznek majd Németországból, Hollandiából, Olaszországból, Csehországból, Ausztriából, Romániából és Lengyelországból, természetesen a hazai nagy nevek mellett. A kiváló pilóták pedig igazi gépcsodákat emelnek majd a magasba. Láthatunk majd a második világháborús idõket idézõ vadászgépeket, mint például egy Yak-3-ast illetve egy CAC Boomerangot. A Boomerang-ot 1942-1945 között gyártották az ausztrál légierõnek, a YAK-3 - szintén az 1940-es évekbõl - a szovjet légierõ vadásza volt. Kuriózum lesz majd a T-28 Trojan, egy önmagában 1425 lóerõs monstrum, ami 1951-es gyártású repülõ, melyet kiképzõ gépnek tervezett az amerikai légierõ és végül Franciaországban is gyártották licence alapján. A szegedi darab megjárta a Koreai háborút – meséli a reptér fõnöke. A leggyorsabb gép pedig a Gripen lesz, ami 0.9 MACH. Ez itt a tengerszinthez közel kb. 1000 km/h körüli sebességgel ékezik majd picivel a hangsebesség alatt.
Egy eddig nem látott éjszakai show is a program része lesz Szegeden. A pilóták számára mindig kockázatos az esti repülés, tudniillik az érzékszervek közül a legfontosabb esik ki: a látás. Nem érzékelhetõ a magasság, sokszor még a sebesség és a függõleges elmozdulás sem. Ilyenkor a mûszereikre hagyatkozva igyekeznek a pilóták a helyzetüket felmérni. Az éjszakai bemutatót különbözõ fény és pirotechnikai elemek teszik még látványosabbá. Lesz gép, amelyiknek füst generátor lesz a szárnyaira szerelve, másnak pirotechnikát indító eszközöket kellett telepíteni a gépére és van, aki különleges fényforrásokkal világítja meg a gépét az élmény fokozása érdekében. És ha ez még nem lenne elég, az éjszakai Airshow egyedi látványosságát 100 darab drón teszi teljessé.
A merevszárnyas gépek mellett levegõbe emelkednek majd különbözõ helikopterek is. A Red Bull Flying Bulls csapata például elhozza a BO-105-ös helikoptert. Ez a gép az egyetlen, amivel tudnak teljes függõleges fordulót vagyis bukfencet bemutatni a levegõben, amit természetesen a közönség Szegeden láthat is. A pilóta egyébként komplett mûrepülõ programmal készül. Ez a helikopterek között nagyon ritka. A másik helikopter ami Salzburgból érkezik, egy igazi ritkaság, a BELL AH-1 SuperCobra, egy igazi támadó helikopter.
Ki kell emelni a vitorlázó gépeket – meséli Báló Tamás. A két BLANIK (L-13) kötelékben repül majd. Ezzel egy régi vágyunk teljesül, sok éves levelezés után sikerült õket Szegedre csábítani. Fém építésû gépek és nagyon kedvelt és keresett típus a 70-80-as évekbõl – teszi hozzá a programigazgató.
A modern gépek világából pedig a kimondottan mûrepülésre tervezett repcsiket is láthatnak Szegeden a látogatók. Ilyen a Swift S-1 vagy a MDM-1 Fox típusok, ezek napjaink legjobb gépei, melyek korlátlanul mûrepülhetõk vagy ha úgy tetszik, elõttük nincsenek korlátok. Ezt mindenki a saját szemével láthatja a Szeged International Airshow-n. A látványos légiparádéról bõvebb információk itt érhetõk el: https://www.airportszeged.hu